måndag 19 juni 2017

Landsmötet 2017

Årets sedvanliga landsmöte var i Råbyhill utanför Hörby. Lördagens utflyktsmål var den märkliga parken som anlades under 1600-talet just under den period i historien då Skåne blev svenskt. Guiden berättade om denna period med inlevelse som gjorde oss besökare tydligt insatta i hur stora den kulturella skillnaden måste varit mellan de militärt stockholmscentraliserade svenskarna och de tydligt kontinentalt påverkade danskarna/skåningarna. Och hur detta präglat just denna parkanläggning i Östra Sallerup. Med detta besök i tankarna betraktade man de skånska omgivningarna i ett annat perspektiv när man i strålande solsken dagen efter körde hemåt genom det skånska landskapet där grödorna såg väldigt fina ut. Betor, majs, åkerböna men särskilt raps såg mycket fin ut.  Och givetvis spannmålen.

Berättelsen om Skånes historia och hur svenska staten placerade ut soldater i böndernas hem med tydlig ambition att försvenska Skåne på alla sätt men hur denna historia, som förträngts av den centrala historieskrivningen i Stockholm, levt kvar i folkminnet och särskilt historien om parkanläggningen i Östra Sallerup som man först de senaste tjugo åren sakta frilägger och börjar beskriva, visar att folkminnet är starkare än man kan ana. För den som kommer från det "gamla Sverige", västgötasidan, påminns man direkt om den kulturskillnad som finns angående synen på jordbruk och bönder mellan den gamla stormakten Sverige och det kulturella förakt för bönder som alltid präglat politiken i Stockholm och som negativt påverkat synen på bonden och jordbruket som samhällsmedborgare och näring. Medan det alltid varit en positiv inställning till bonden och jordbruk i de gamla danska landskapen Halland och Skåne.

Landsmötet präglades också av dessa kulturskillnader då Livsmedelsstrategin givetvis var uppe till diskussion och funderingar om den totala tystnad om bondens ekonomiska verklighet - och den officiella satsningen på hur, kontroll, byråkrati och rådgivning för att öka jordbrukets rationalisering och produktion utan tanke på de människor som skall utföra detta arbete, påminner om 1600-talets stormaktspolitik i sin totala brist på sociala hänsyn. Något som faktiskt ingår i CAP men som fullständigt uteblivit i svensk jordbrukspolitik. Åter - helt i stormaktens Sveriges traditionella tanke om ett militärt och centralorganiserat samhälle med makten centrerad i Stockholm.
Har vi inte nått längre?

Nåväl. Vädret var fantastiskt. En del viktiga beslut togs för framtiden och kampviljan stärktes med tanke på att skåningarna efter snart fyrahundra år som svenska medborgare fortfarande minns hur man tvingades att böja sig för den främmande övermakten från norr och att dagens svenska jordbrukspolitik på ett märkligt sätt sammanfaller med gamla tiders stormaktspolitik.

Thomas Gunnarson
Sekreterare Familjejordbrukarnas Riksförbund

7 kommentarer:

  1. Nu har vi nog hört en förskönad variant av någon som tror Skåningarna hade det bra under den danska ockupationen.

    En förfader till mig, Måns Jössason kunde när det blev svenskt tillsammans med de andra i byn köpa loss gårdarna från Vittskövle. De blev självägande bönder, medvetna och kunniga, riksdsgsmän, ambassadörer, Nobellare. Till skillnad från de som var kvar som arrendatorer under slotten. Hummer och champagne serverades på bröllop stav efter 1900 när grannarna - arrendatorerna, var utfattiga.

    Glöm inte de självägande böndernas betydelse för Sverige alltsedan Hedenhös över Engelbrekt, Sturar,Dacke. Naturligtvis har många konkurrent velat ta jorden ifrån dem. Nu sedan efter andra världskriget verkar de lyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är 500-lappen borta som i precis 30 år burit ett porträtt av kung Karl XI. En kung som är känd för att ha moderniserat Sverige och skapat fred i ett krigstrött land. Men i Lönsboda i nordöstra Skåne är bilden av Karl XI en annan. Där minns man fortfarande hur 1600-talskungen under brutala former lät jämna hela bygden med marken. Så när 500-lappen infördes för 30 år sedan blev man provocerade och protesterade hos regeringen man till och med vägrade ta mot sedeln i butikerna..

      Radera
    2. Om du åker runt i Blekinge Skåne Halland Västergötland Småland Östergötland Dalsland kan du märka att det finns inte så många gamla hus och ting kvar, om du jämför tex med Dalarna. Allt har varit härjat och förstört under de många krigen. Lönsboda är inget specialfall för förskräckliga händelser. Frågan man bör ställa sig är i vems syfte denna historien kommer upp gång på gång och hur den är vinklad?

      Läste en gång på en hembygdsförenings hemsida om trakten kring Hornborgasjön, det har varit krig där ungefär var tjugonde år mellan historiens start och till 1700 talet.

      Radera
  2. Ja, det är alltid segraren som berättar historian.
    Sturarna var en klan som mosade förlorarna...
    Dacke och hans vänner gick det illa för...
    Men den senare historiebeskrivningen tycks vi vara överens om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera Olaus Magnus hyllning över svenska bönder och svensk civilisation.

      Radera
    2. När fotbollssverige skapades för hundra år sedan innehöll landslaget enbart stockholmare. Göteborgare ansågs inte vara riktiga svenskar. Så makten som utgått från Stockholm är sig lik....

      Radera
  3. Skåne blev svenskt för andra gången vid freden i Roskilde 1658 och då var Karl X kung i Sverige. Karl XI, gift med en dansk prinsessa, Ulrika Elonora, försvarade bara fredsavtalet från Roskilde när danskarna anföll 1676 och förlorade kriget vid slaget vid Lund.

    Första gången Skåne var svenskt var under kung Magnus Erikssons tid på 1300-talet. Magnus Eriksson var Kung över "Sverige, Norge och Skåne". Sedan kom ju Kalmarunionen, med nya konstellationer

    SvaraRadera