tisdag 16 juni 2015

Remissyttrande

Yttrande
Justitiedepartementet 

Med fokus på kärnuppgifterna En angelägen anpassning av Polismyndighetens uppgifter på djurområdet (2015:3)

Sammanfattning
Familjejordbrukarna avslår förslaget och anser i stället att opartisk utredning om framtida insatser för att stärka rättssäkerheten skall göras. Polismyndigheten bör inte likt ett elakt barn som begår brott slippa rätta till de bakomliggande problem som enligt aktuella rapporter och domar ligger bakom det problem som utredningen är avsedd att komma till rätta med. Polisen inklusive Rikspolisstyrelsen har mycket okritiskt tagit djurrättsextremisters/handläggares parti i sina direktiv om hur tvister angående mark och djurägande skall lösas. Dagens okritiska accepterande av oftast påhittade historier i anonyma anmälningar i tvister som absoluta sanningar har i eskalerande omfattning kommit att visa sig i en kraftig nedgång i landets självförsörjningsgrad och ett alltmer förljuget rättsystem där grupptänkande går före sunt förnuft lagar och objektiv sanning. Rättsystemet har i och med att organisationer med egen agenda lärt sig att styra det via det så kallade grupptänkandet kommit att till stor del användas för brottsliga syften vilket har blivit ett överhängande och allvarligt hot mot rikets säkerhet och ansvaret för bekämpning av djurrättsbrottslighet bör därför tillbakaföras till säkerhetspolisen.

 

Familjejordbrukarnas Riksförbunds uppdrag
Familjejordbrukarnas Riksförbund är landets äldsta bondeorganisation.
Familjejordbrukarna jobbar aktivt för att förbättra för familjejordbruket och till fromma för landsbygden.


Opartisk utredning och rättslig prövning nödvändig
Så kallade "djurskyddsmål" har i minst lika stor utsträckning som i Quick-rättegångarna handlat om fanatiska och överbetalda "experter" och gruppåverkan. Om mjöligt så är "djurskyddsmålen" en ännu mycket större rättsskandal i Sverige än fadäsen att döma en oskyldig man för mord.

Bergwallsutredningen beskriver i grunden samma problem som här, men i och med de stora ekonomiska värden som omsätts samt den väl organiserade internationella brottsligheten som utnyttjar bristerna i systemet så har dessa djurärenden kommit att växa till en ännu mycket större och samhällsfarlig skala och blivit ett allvarligt systemhotande problem för hela riket.

 

Det måste till en ambition att göra korrekta bedömningar enligt kontrollerad fakta, gällandelagstiftning eller vetenskap.  Det mantra som tidigare beskrivits av Jordbruksverket med likriktad bedömning har erfarenhetsmässigt kommit betyda mailing-listor med typhistorier för historieberättarna och berätterskorna att hålla sig till - inget annat. Jordbruksverket är dömda flera gånger i EU-domstolen samt har fått allvarlig kritik från JO 5555-2007 och FVO i föreläggande och årsrapporter för att inte bara tillåta lagbrott från sina underlydande organisationer – utan uppmuntra till brott. Att Polisen helt okritiskt och utan egen kontroll eller utredning tar dessa grupperingar med egen agenda och ekonomiska intressen för sanna och agerar i kraftfullt i blindo med sitt våldsmonopol. Detta anser vi vara ett mycket allvarligt systemfel utan lagstöd som blivit ett allvarligt hot mot rikets säkerhet och livsmedelsförsörjning.


Myndigheternas uppdrag att vara produktiva skall inte innebära att producera historier om påhittade lagbrott/brister
Länsstyrelsernas inspektörer har i dag ungefär samma funktion som de medeltida häxprocessernas "berätterskor" - de får bra betalt och försörjer sig på att berätta fantasifulla och påhittade historier. Även historierna i de tidigare häxprocessernas tid involverade ofta djur – så även många ingripande av 1930-talets nazistiska regim.

Ekonomiska intressen, organiserad brottslighet och personliga agendor
Enligt Direktiv 882/2004 så får kontrollmyndigheten fakturera med maximalt sin egen extrakostnad som skall hållas så låg som möjligt och endast vid direkta lagbrott.. Enligt Justitiedepartementets utredning tjänar de obehöriga och oftast okunniga inspektörerna utan den lagstadgade kompetensen i genomsnitt 32 000 kr/månad - vilket skulle ge ett maximalt fakturerbart belopp om c:a 380 kr/h - det faktureras 800 kr/h - rena ockerfakturorna! - dessutom självklart olagliga - och en ingång till grövre brottslighet med myndigheten som bas.

Att Svenska myndigheter tillåts skicka fakturor vid "brister" i stället för som gällande lagstiftning föreskriver vid konstaterade brott har gett en ingång till korruption ochkriminalitet inom myndigheten eftersom det verkar som personal väljs ut efter förmåga att ljuga och uppmuntras till lögner för att dra in pengar till verksamheten. 

I en anda av girighet och duktighetsiver - så har fantasin kommit att bli närmast skenande när det gäller att hitta på vad som är en "brist" - lite häng i staket-tråden, sluttande mark i hagen, ett djur med smutsfläck, en bajs i boxen, ett par hovar eller klövar som kan gå att verka lite till - och ett djurförbud och stulna djur helt utan lagstöd - av Polisen -  är ett faktum.

För vem som helst med stöldbegärliga djur och eller mark och någon avundsjuk ovän som vill åt egendomen - så blir detta verklighet för allt fler duktiga djurhållare i Sverige i dag.

De duktiga drabbas ofta hårdast både av missunnsamhet från anmälare och inspektörers självhävdelsebehov och att de ofta har väl uppfödda, välstammade och välskötta djur och välhållen mark som förstås är begärlig på öppna marknaden.

 

Polisens arbete måste bli en kontroll av att hela processen sker på ett korrekt sätt!

Att andra myndigheter inte utför sitt arbete på ett korrekt sätt när man just utför en så ytterst känslig uppgift att polisen i stället för att göra en egen granskning ofta helt okritiskt går på den myndighet som har det fabelproducerande uppdragets uppgifter.

Polisen har redan i lag och egna instruktioner en möjlighet att avstyra de uppgifter som avses i utredningen och krav på att själva kontrollera riktigheten ifrån annan myndighet lämnade uppgifter. Märk väl att den uppmärksammade Rousk-domen i EU-domstolen av Skatteverket och Kronofogdemyndigheten skylls på polisen och dess undermåliga hantering och kontroll av handräckningsärenden. Polisen måste också bli bättre på att anmäla, utreda och ingripa mot de myndigheters tjänstemän som i sin tjänsteutövning ofta begår brott. 

De extra pengar som frigörs samt eventuellt tillskjuts verksamheten borde vara närliggande en miljard vilken borde spenderas på vetenskaplig och juridisk utbildning och inriktning samt en helt fristående Antikorruptionsmyndighet med uppgift att utreda och beivra brott bland samtliga inblandade myndigheter. Eftersom åklagarmyndighetens system med tävlingsinriktade åklagare som ofta frestas att manipulera med förundersökningar och utöva grupptryck i avsikt att vinna mål bör en antikorruptionsmyndighet vara helt frikopplad från åklagarmyndigheten.

 

Guy Allan SvenssonThomas Gunnarson

 

 

Familjejordbrukarnas Riksförbund



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar