tisdag 16 april 2013

"Den som inte åtlyder polismans befallning får stå sitt kast!"

Glädjande reaktion

DJURSKYDD

Med anledning av den folkstorm mitt inlägg i ATL den 8 mars om den 72-årige bonden som misshandlades av polis har väckt ser jag mig föranledd att följa upp händelsen. Det är en glädjande reaktion från läsekretsen att detta nidingsdåd av lagens väktare blir uppmärksammat.

När jag besökt bonden och satt mig in i sakförhållandet ringde jag riksdagsledamoten och ledamoten i miljö- och jordbruksutskottet Bengt-Anders Johansson. Han förklarade för mig att "den som inte åtlyder polismans befallning får stå sitt kast!"

Efter att allt sedan 1955 varit aktiv inom bonderörelsen ser jag med fasa på den människosyn som den moderate riksdagsledamoten tillkännager. Här vill jag påpeka att om en bonde skulle driva et djur med piska eller påfösarekan han bli åtalad för djurplågeri, medan det tycks vara förenligt med svensk människosyn att det är fullt legitimt för myndighetspersonal att lemlästa en gammal utsliten bonde som arbetar hemma på sin gård med att utfodra sina djur. Även en gammal bonde är en människa.

Så långt har det tydligen gått med rättssäkerheten och rättskänslan i Sverige. Undras vad vår folkkära Astrid Lindgren skulle ha skrivit för saga om hon fått uppleva hur grovt myndigheterna har kränkt och skändat hennes minne genom missbruket av hennes 80-årspresent?

Guy Allan Svensson

Kvibille

1 kommentar:

  1. Det enda Bengt Johansson glömde var att avsluta sin mening med "Sieg Heil".

    SvaraRadera